ny

Lynx teknologi


Motorer

VI BRUKAR SÄGA ATT VÅRA ROTAX®-INGENJÖRER ÄR TROLLKARLAR.
Under de senaste 50 åren har de levererat snöskotermotorer med egenskaper som andra sagt varit omöjliga. Till exempel tvåtaktsmotorer med låg vikt som levererar maximalt med hästkrafter och samtidigt är bränslesnålare och ger ifrån sig mindre utsläpp än många fyrtaktsmotorer. Eller fyrtaktsmotorer med en bränsleekonomi som är jämförbar med bilars.
 

Fjädring

PPS – Pauli Piippolas boggi – utvecklades utifrån unika insikter. Originallösningen imiterar inte någon annan boggi, och just av det skälet erbjuder den en unik hanterbarhet som är kännetecknande för Lynx.

REX²-design

Syftet med REX²-designen är att erbjuda ännu bättre körergonomi och vindskydd; något som den smäckra designen har möjliggjort. Föraren har mer utrymme än tidigare, vilket underlättar manövreringen av skotern. Tack vare front- och sidopanelernasaerodynamiska design, plus att panelerna har gjorts smalare, styrs fartvinden effektivt undan från föraren.
REX²-designen har även möjliggjort många praktiska detaljer såsom handskfacket bakom vindrutan. Handsfacket är praktiskt för förvaring av till exempel ett par reservglasögon och extra handskar.
 

LInq-system

LinQ-serien består av lättanvända och tillförlitliga tillbehör som du kan utrusta snöskotern med efter dina behov och önskemål. Tillbehöreninkluderar reservdunk, väskor och ett lättmonterat säte som på nolltid omvandlar din sportskoter till en komfortabel touringskoter för två.

Blade

Blade-skidan har en aggressiv profil, vilket gör att skidan spårar exakt på både hårt underlag och i lössnö. Utöver de goda köregenskaperna ger skidan stabil styrning och godafl ytegenskaper.

iTC & Learning Key

Det elektriska iTC™-systemet är det första gasreglaget av fly-by-wire- typ på snöskotrar. Systemet hargjort det möjligt att förse skotrar utrustade med Rotax 600 ACE- och 900 ACE-motorer med helt nya funktioner.

iTC-systemet erbjuder tre olika körlägen. I standardläget ger motorn full effekt, men accelerationen och gasreglagets svar är mjukare, då systemet minskar motorns vridmomentinom ett visst varvtalsområde. Sportläget ger full effekt och ett sportigare svar vid gaspådrag. I ECO™-läget begränsas skoterns effekt, topphastighet och acceleration,så att färden blir lugnare och mer ekonomisk.

I standardutrustningen på skotrar med iTC-systemet ingår en programmerbar Learning Key™, med vars hjälp skoterns topphastighet kan begränsas till 40 eller 70 kilometeri timmen. Learning Key är en unik funktion som underlättar för nybörjare på snöskoter.